Актуальные проблемы изучения американской экспансии середины XIX в. в контексте преподавания истории США

Миньяр-Белоручев Константин Валерьевич
к.и.н., ст. преп. кафедры новой и новейшей истории исторического факультета МГУ им. М.В. Ломоносова

Аннотация

The interest in studying U.S. history in Russia has declined from the Cold War era. The majority of undergraduates who choose today to major in U.S. history are interested in the recent developments (post-World War II or even post-Cold War). As a result the undergraduates' demands do not always correspond to the spheres of academic interest of the faculty. One of the possible solutions is integrative strategy which includes the following: 1) problem-oriented instead of chronological-oriented (more traditional for Russia) approach; 2) dynamic actualization of history which implies understanding current developments through the study of the past experience; 3) comparative approach that can render U.S. experience helpful for other countries, namely Russia; 4) making history the basis for building up theoretical models. The integrative strategy and the possibilities of its application are exemplified in the issues of U.S. mid-nineteenth century territorial expansion.

Читать статью PDF не загружен
Прокрутить вверх
АМЕРИКАНСКИЙ ЕЖЕГОДНИК
Обзор конфиденциальности

На этом сайте используются файлы cookie, что позволяет нам обеспечить наилучшее качество обслуживания пользователей. Информация о файлах cookie хранится в вашем браузере и выполняет такие функции, как распознавание вас при возвращении на наш сайт и помощь нашей команде в понимании того, какие разделы сайта вы считаете наиболее интересными и полезными.